X
x
جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد




شـــســتــون تــــودی - روستای دهک »سراوان«

تبلیغات
تمسرا
موضوعات
پیوندهای روزانه
تبلیغات
تمسرا
درباره : شهرستان سراوان , .تاریخ بلوچستان ,
بازدید : 446 | تاریخ : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 | زمان : 14:32

روستای دهک

از روستای دهک می توان به عنوان مرکزیت صاحبان یاد کرد که در مسیر راه سراوان به کوهک یا مرز ایران و پاکستان واقع شده است. که در دوره های مختلف تاریخی تا قبل از استقرار حکومت مرکزی در سال 1307 و دوره قاجاریه تابع دزک بوده است.

دهک تا جاده اصلی مسیر سراوان به کوهک 5 کیلومتر فاصله دارد که هم اکنون آسفالته می باشد. مذهب عمده 500 خانوار این روستا اهل سنت حنفی هستند که از میان این 500 خانوار حدود 200 خانوار پیروان طریقت نقش بندی و چشتی ، سهروردی و قادری هستند که در مجموع روستاهای دیگر تعداد جمعیت آنان بالغ بر 700 خانوار می رسد.

بيشتر بزرگان طریقت و عارفان  ساکن در این منطقه دارای دیوان شعر و غزليات  بوده اند که می توان به دیوان غزليات حضرت خواجه محمد مرشد، حضرت خواجه حضوری وحضرت خواجه  نبی بخش اشاره کرد که هنوز به زیور طبع آراسته نشده اند و دیوان اشعار این بزرگان طریقت پس از وفات آنان توسط فرزندان و مریدان گردآوری شده است.

از دیوان حضرت  خواجه محمد مرشد به عنوان مهمترین و معروفترین این دیوان ها می توان یاد کرد که تعداد اشعار آن بالغ بر 1500 بیت شعر می رسد که از جایگاه ادبی و عرفانی بسیار رفیع و بالایی برخوردار است. وزن اشعار این دیوان اوج ادبیات فارسی و تسلط خواجه محمد مرشد به زبان و ادبیات فارسی را نشان می دهد که علی رغم دوری از مراکز تمدنی ایران و زبان فارسی به زبان فارسی اشعاری را سروده است. مقبره و بارگاه این عارف بزرگ که در حدود 280 تا300 سال قبل می زیست در شهر محمدی قرار دارد که برای اولین بار مراسم بزرگداشت و معرفی این عارف بزرگوار که از استقبال گسترده آحاد مردم نیز برخوردار شد در شهر محمدی که توسط خود این عارف بزرگوار پایه ریزی شد و نام خود را نیز از خواجه محمد مرشد اقتباس کرده است؛توسط شهرداری محمدی و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سراوان و  تعدادي از دوستداران آن حضرت و مريدان و نوادگان اين بزرگوار در 25 فروردین ماه امسال(1389) برگزار گردید که جا دارد این گونه همایش ها برای معرفی این بزرگان عرفان و تصوف در سطح گسترده تری و با حمایت دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار گردد.

در اینجا غزلی زیبا از حضرت  خواجه محمد ملقب به مرشد ولي  را ذکر می کنیم.

ایا ساقی از روی بگشا               به خود خود را جمال خویش بنما

جمالش را نقاب آمد جمالش                 وگرنه نیست پنهان ساقی ما

نگنجد ساقی ما در نقابی                    دو عالم را جمال او تجلی

مرا ابروی ساقی گشته محراب             نخواهم کرد سجده جز همانجا

می کان از ازل خورم ساقی                خمارش تا ابد ماند مهیا

مفرما محتسب توبه از این می              که این می جائز است در مذهب ما

ندانی قدر آن مستان هوشیار         نخواهی کرد فهم این سِروصلا

گدایی کن تو از دلهای ایشان         مگر بوی پر از عود دلها

محمد دل به ساقی داد خاموش       نخواهد جز ساقی هیچ ملجا

این اولین غزل دیوان  غزلياتي حضرت خواجه مرشد است که وزن عروض آن مفاعیلن/مفاعیلن/فعولن در بحر هزج مسدس محذوف است و این غزل نشان می دهد که وی توجه خاصی به خواجه شیراز داشته است. چون اولین غزل او با همین سبک و سیاق شروع شده ک وزن عروضی آن مفاعلین/مفاعیلن/مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم می باشد(مسعود دهواری1389،همایش خواجه محمد مرشد).

حضرت سید حضوری بن سید حسین جان پیر آبادی معروف به حضرت بن خواجه مرشد نیز دارای دیوان غزلياتي  است که به یک غزل از نامبرده اشاره می شود.

هوهو ذکر را ساز کن قفلی زسینه باز کن        ذکر خدا را ساز کن یا حی و یا قیوم بگو

هردم خدا را یاد کن دلهای غمگین شاد کن                در بندگی اقرارکن یا حی و یا قیوم بگو

ای محتسب آغاز کن مغنی سروری ساز کن             بلبل صفت فریاد کن یا حی و یا قیوم بگو

ای بنده خاص خدا یکدم مشو از حق جدا          خاموش و غفلت ناروا یا حی و یا قیوم بگو

اول چون سیصد وشصت0سبق وانگاه بخوانید نام حق             تسلیم کن جان را به حق یا حی و یا قیوم بگو

تسبیح گویند آن ملک خوانند دائم در فلک                 این بنده می خواند سبق یا حی و یا قیوم بگو

لا بر سر الا بزن تابیخ الا را برفکن                       سر وجودت بشکن یا حی و یا قیوم بگو

آتش بکن هیزم بسوز ازدیدگان نومی بدوز                پروانه وار خود را بسوز یا حی و یا قیوم بگو

بشنو حضوری این خبربر یار جانان می نگر             بشنو تو این پند پدر یا حی و یا قیوم بگو

با این همه وجود این اشعار عرفانی و دیوان شعر صاحبان يا سادات  اجاز نمی دهند این اشعار وکتب و مخطوطات خطی آنان به  دست نا اهلان و افراد خارج از طریقت برسد و فقط دیوان رئوف که متعلق به اشعار سید عبد الرئوف سیدزاده که در سال 84 فوت کرد  ومریدان برقبر وی بارگاهی احداث کردند درزمان حیات خود وی در دهه 80چاپ و منتشر شده است و اشعار  اين عارفان سینه به سینه منتقل می گرددو در مراسم و مناسبت های ویژه بصورت موسیقی عرفانی قرائت می گردد.

 حضرت خواجه سيد خیر الله (خيرجان ) در اسفندهشتاد ويك دار فانی را وداع گفت و مریدان وی بر قبرش بارگاه و بقعه ایی احداث کرده اند  بعنوان یکی از بزرگان معاصر  سلسله یاد می شود فردی که  تا پایان عمر با ریاضت و درویشی در کناردان(یکی از روستاهای نزدیک دهک) سکونت داشت و به جایی مسافرت نکرد.با این وجود از جایگاه رفیع علمی و فقهی و تصوف و عرفان بالائی برخوردار بوده است و محل رجوع مردم جهت التماس دعا و رفع بسياري از مشكلات بوده كه  بعد از وفات وی کسی نتوانست به جایگاه رفیع وی برسد.

همانطوری که اشاره شد حضرت خواجه حضوری ،حضرت خواجه منصور جان ،حضرت خواجه  ملا موسی،  حضرت خواجه حسين جان و حضرت خواجه محمد معر وف به مرشد ولي وحضرت خواجه سيد نبي بخش و ... از بزرگان این سلسله بوده اند که با کرامت و تقوی خویش توانسته اند محل رجوع مردم قرار گیرند و شاید امروز نیز در میان نوادگان آنان افراد صاحب کرامتی وجود داشته باشند ولی آنرا بطور علنی ظهور نداده اند. در اینجا می توان به تعدادی از بزرگان آنان که در قید حیات می باشند اشارهمی شود :

یاسین بخش فرزندخواجه  نبی بخش که هم اکنون در روستای قعله  ماشکید سکونت دارد و با عمری 70 ساله به طریقه نقشبندي به ریاضت مشغول است.

ملاقاسم و ملا زاهد در دهک فرزندان غلام حسین جان هستند که ملا قاسم به طریقه نقشبندی به ریاضت می پردازدو گروه موسیقی عرفانی سادات را تشکیل داده و در محافل و مراسم و مناسبت های عمومی و خصوصی به اجراء موسیقی عرفانی می پردازد.

مولوی محمد ذاکر حسینی فارغ التحصیل مدارس دینی در پاکستان می باشد و دارای آثار، تألیفات و ترجمه نیز است و بر اثر پیری و کهولت سن هم اکنون با عمری نزدیک به 90 سال در روستای دهک گذران زندگی می کند و هردو طریقه قادری و چشتی را داراست.

مولوی سید عبد الله علوی امام جمعه بخشان که حدود 85 سال از عمر ایشان می گذردومنشاء خیرات وبرکات زیادی بوده است.

مولوی سید عبدا... سید هاشمی در سوران با طریقه قادری 65 ساله است و محل رجوع مردم می باشد و برای رفع مشکلات و گرفتاری با دعا و تعویذ از وی مدد می جویند.

 سيد بابا کمال در گورناگان سکونت دارد و از فرزندان خواجه نبی بخش است و به طریقه نقش بندی منتسب است و عمری 60 ساله دارد.

واجه حافظ در گورناگان سکونت دارد.عمری تقریباً 60 ساله دارد و علی رغم محرومیت از بینایی چشم هم چنان محل رجوع مردم است.

نواز و عارف از فرزندان سید عبدالرئوف هستند و با وجود جوانی در عمر حلقه ذکر و دعا را در روزهای دوشنبه در کلپورگان و چهارشنبه در دهک رهبری می نمایند و با جمع شدن مریدان در دو شب مذکور  در این دو روستا موسیقی آئینی و عرفانی اجراء می شود.

سید امین الله سید زاده فرزند مرحوم سید امان الله سید زاده فرزند مرحوم سید عبدالرحمن هروی با وجودی که اهل طریقت نیست ولی بعنوان صاحب نفوذ ترین فرد در میان صاحبان یاد می شود که همواره محل رجوع صاحبان برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی آنان می باشد و خدمات شایان توجهی نیز به آنان داشته است. مرحوم پدر نامبرده دارای خدمات شایان توجهی به مردم منطقه و استان نیز بوده است و صاحب تألیف نیز می باشد اما جد سید امین الله همان سید عبدالرحمن هروی حاکم شرع منطقه در دوره پهلوی اول و رابط بین حکومت و میر دوست محمد خان بارکزائی حکمران مکران تا سال 307 بوده است بعلت کشف حجاب با رضا خان به مخالفت می پردازدو در سال 1310 به هندوستان مهاجرت می کند.

وجود تعداد زیادی چلّه خانه در اطراف و اکناف سراوان نیز نشان دهنده عمق تصوف و عرفان بزرگان سادات  در منطقه می باشد که با گوشه گیری و عزلت به تزکیه نفس با چهل شبانه روز ریاضت  می پرداختند که هم اکنون نیز بقایا و آثار این چله خانه ها در جای جای سراوان وجود دارد که خود تحقیق مفصل و جداگانه ایی را می طلبد.هریک از این چله خانه ها متعلق به یکی از این بزرگان تصوف و عرفان  و طریقت این منطقه بوده است.

با این وجود نوع توجه نظام در سالیان گذشته با این گروه نه حمایت و نه ایجاد مزاحمت بوده است. در حالی که آنان بر اساس اعتقادات و معتقدات و ابراز محبت به خاندان اهل بیت و ائمه دوازدهگانه از چنان حمایت و توجهی برخوردار نبوده اند و متولیان سیاسی به جز مشارکت در برخی از مراسم ومناسبت ها در میان آنان  حضور نداشته اند.روستا های آنان نیز از توسعه چندانی برخوردار نیستند. این در حالی است که با وجود آنکه قاطبه اهل سنت منطقه در تبعیت و پیروی از علمای دیوبندی که در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری از میر حسین موسوی در انتخابات حمایت می کردند اما بالاترین میزان رأی احمدی نژاد در روستای دهک در این منطقه بوده است.

حاکمان و حکمرانان محلی توجه ویژه ایی به آنان داشته و احترام خاصی برای آنان قائل بوده اند و مردم نیز بعلت تقوی ،پرهیزگاری ،مردم به قناعت نفس و کرامات صاحبان توجه داشته و برای رفع مشکلات خود از آنان و قبور بزرگان  تمسک می جستند . بزرگان صاحبان همواره با ریاضت کشیدن و تزکیه نفس دارای کرامات بوده اند که این امر  به اعتبار و جایگاه عرفانی و دینی آنان افزوده است و عده ایی از مردم برای رفع حوائج و نیاز های خود همواره به آنان رجوع می کنند.

در دوران گذشته با وجودی که افرادی  اهل طریقت نبوده اند اما در بین مردم وحکمرانان نیز نفوذ داشته اند که  مي توان به قاضي ملا هارون فرزند غلام محمد كه در منطقه دزک زیست می کرد اشاره كرد وامروزه فرزندان ونوادگان اوبعنوان عالمان دینی در روستاهای زنگیان، پره کنت و دزک حضور دارندکه فامیل ساداتی شناسنامه ایی را برای خود بر گزیده اند. در زمان ملا هارون و خواجه مرشد بعلت معاصرت تبادلات فکری و عرفانی وجود داشته است.

سادات با توجه به تقوی واطمینان کامل مردم به رهنمودهای آنان نیز به عنوان یکی دیکر از علل مراجعه مردم می توان یاد کرد.

امروزه با وجود بروز گرایشات دیوبندی از یکصد سال گذشته، تبلیغی از 50 سال گذشته، سلفی از 20 سال گذشته و اخوانی و مودودی از 30 سال گذشته  اما آنان همچنان در محل حیطه زندگی خود از نفوذ بالائی برخوردار هستند.

شاید دور بودن دهک، پیرآباد و کلپورگان از مراکز قدرت همچون دزک را یکی از دلایل حضور آنان در این روستاها برشمرد تا بتوانند در سایه ریاضت و تزکیه نفس به خداوند تقرب و نزدیکی بیشتری بجویند.

عمده در امد تعداد زیادی از صاحبان از عایدات و نذر و نیاز مردم تأمین می گردد و با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی و بیکاری مفرط در منطقه آنان به خود اجازه نداده اند به مشاغل کاذبی همچون قاچاق سوخت که تعداد زیادی از ساکنان سراوان و ساکنان نوار مرزی به آن می پردازند ؛رو آورند.

کشاورزی نیز به دلیل افت منابع آبی ،خشک شدن قنوات و چشمه ها نمی تواند به عنوان منبع تأمین مناسبی برای آنان تلقی گردد.

و از سوی دیگر به هیچ و جه نمی توان به دامداری نیز اتکا کرد زیرا دشت حاشیه این روستاها از فقیر ترین دشت ها محسوب می شود. لذا جا دارد در زمینه اشتغال پایدار برای آنان برنامه ریزی لازم صورت گیرد  تا آنان بتوانند با فراغ بال به ریاضت و عبادت خدای قادر تعالی مشغول و دعاگوی همگان باشند.

سادات ساکن در سراوان فقط به طریقت اتکا دارند در حالی که دیو بندی ها به طریقت و شریعت اتکا می کنند. با این وجود تعداد زیادی از علمای دیو بندی موجود در منطقه با وجود مخالفت با شیوه ها، روشها و اعتقادات خاص صاحبان خود دارای طریقت هستند که می توان به مولوی خالد دهواری مفتی دارالعلوم گشت ومولوی غلام رسول بارکزهی مدیر حوزه علمیه کهنه قلعه سراوان اشاره کرد.

صاحبان تمسک توسل به قبور بزرگان دینی(امامان ، پیامبر عظیم الشأن اسلام و احداث بارگاه بر قبور بزرگان خود را جائز می شمارند در حالی که علمای دیوبندی مخالف آن هستند و صاحبان رابریلوی خطاب می کنند در صورتي كه با بررسي هاي انجام شدهمي توان گفت كه :

بریلویها پیروان مولانا احمد رضا خان بریلوی(متولد856م) در شهر بریلوی هند هستند و سابقه حضور صاحبان در این منطقه قبل از ظهور بریلویان در هند می رسد.

در گذشته نه چندان دوری با ورود علمای دیو بندی هم چون مولوی شهداد، مولوی عبدالعزیز ساداتی و بویژه علمایی همچون مولوی عثمان دهواری، حاجی شهسوار دهواری، مولوی حاجی سلیمان دهواری و افراد تبلیغی همچون حاجی نور جان دهواری بعلت سکونت  (روستاهای آسپیچ )در جوار روستاهای محل سکونت صاحبان درگیری های شدید فیزیکی رخ داده است؛ زیرا گروه مذکور افکار و اعتقادات آنان را در تضاد با تعالیم اسلام و اهل سنت قلمداد کرده و حتی اقدام به تخریب زیارتگاه و بارگاه صاحبان پرداخته اند که با زد و خورد فیزیکی و مداخله ژاندارمری تعدادی از آنان با محکومیت قضایی در زندان خاش در قبل از انقلاب اسلامی تحمل کیفر کرده اند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نزدیکی افکار و اعتقادات صاحبان با تشیع کمتر به تعرض و مقابله از علمای دیو بند نسبت به صاحبان مشاهده می شود و فقط برخی انتقادات دیده و شنیده می شود.

صاحبان معتقدند تا قبل از ظهور محمد بن عبدالوهاب در شبه جزیره عربستان و ترویج تفکرات او  با حمایت آل سعود تعداد زیادی بارگاه بزرگان دینی تخریب گردید.بر قبور تمامی بزرگان دینی بقعه و بارگاه وجود داشته است و علمای دیو بندی ونیز ایجاد بقعه و بارگاه راناجائز و حرام می شمارند .

از موسیقی عرفانی بعنوان بارزترین شاخصه اهل سادات در حال حاضر می توان یاد کرد. در این موسیقی از ادوات اصلی همچون رباب و تنبورک استفاده می شود و می گویند از زمان واجه مرشد در موسیقی آنان ادوات موسیقی رسوخ کرد و تا زمان خواجه نبی بخش و خواجه غلامحسین از دیگر ادوات موسیقی استفاده نمی شد اما امروزه به جز استفاده از رباب و تنبورک از دهل و بنجو نیز استفاده می شود.

و اشعار بزرگان ادب و عرفان همچون حافظ، مولانا، شمس تبریزی، شیخ عبدالقادر گیلانی، صائب، دهلوی، عراقی و معین الدین چشتی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن اشعاری از دیوان خواجه حضوری ، خواجه نبی بخش و خواجه مرشد نیز بهره می جویند.

این موسیقی عرفانی علاوه بر مجالس ذکر در مناسبت های خاص همچون میلاد ائمه، نیمه شعبان بعنوان شب تعیین مقدرات و 27 رمضان بعنوان شب قدر نواخته می شوند.

ولی بدلیل اعتقادات عرفانی در مناسبت های خاص تعدادی از این صاحبان در هیچ شرایطی بدلیل اعتقادات مذهبی و عرفانی اجازه ضبط موسیقی خود را با استفاده از هر گونه دستگاه ضبط نمی دهند.

آیین برگزاری محافل ذکر طریقت مشابه با سایر پیروان این طریقت ها می باشد. یکی از این مراسم که هر هفته در روستای کلپورگان برگزار می گرددذکر جلی است که در غروب روز دوشنبه پس از برگزاری نماز عشاء در منزل یکی از مریدان در اتاق مستطیل شکلی جمع می شوند و پس از جمع شدن مریدان پیرو مرشد، تا زمان حیات عبدالرئوف و هم اکنون فرزندش نواز در جمع آنان حضور پیدا می کند.

پس از جمع شدن مریدان ،ابتدا با صلوات بر محمد(ص) آل، خاندان و اصحابش(سه مرتبه)با صدای بلند صلوات می فرستندسپس اوراد ذیل را 121 بار همراه با رباب، تنبورک و دهل ورد زبان خود می نمایند.

لا اله الا الله ،الله الرحمن الله الرحیم. لا اله الا الله الله حی ،الله قیوم. لا اله الا الله ،الله احد، الله الصمد. لا اله الا الله الله احد الله الصمد. لا اله الا الله الله ربی صلی الله علی محمد.

و در بین این اوراد سه بار صلوات می فرستند که در بین اذکار برخی از دراویش به وجد می آ یند و در پایان ذکر بصورت دسته جمعی دعا می کنند و مرشد نیز دعا را می خواند و مریدان آمین می گویند.

محتوی اذکار تشهد، مدح پروردگار، مدح حضرت نبی و مشایخ طریقت همچون سید عثمان مروندی یا همان لعل شهباز قلندر است.

تقریبا عناوین همه آوازهایی که در مدح لعل شهباز ارائه می شوند ذکر قلندر مست قلندر من مست قلندر و از این قبیل است.مفهوم قلندر خود کنایه به مرتبه عرفانی لعل شهباز است(مسعودیه موسیقی بلوچستان).

وجد مریدان و صاحبان در این ذکر که شاید همان(سماع عارفان) باشد با حرکات هماهنگ سر و نیم تنه است که به هردو طرف چرخش پیدا می کنند.

پس از پایان ذکر ساقی که همان صاحب منزل است آب و شیرینی را در مقابل مرشد گذاشته و به آن تبرک می دهدو سپس آنرا تناول می کنند.

 

 به یکی دیگر از دلایل وجود عرفان در منطقه علاوه بر موارد فوق الذکر می توان به لطافت سخن و کلام در سراوان اشاره کرد که از الفاظ رکیک و سبک در زبان محاوره به هیچ وجه استفاده نمی شود که این امر نیز از تأثرات عرفانی این صاحبان در منطقه است.

 به هر جهت امروزه صاحبان با ریشه و قدمت چندین قرن در منطقه حضور دارند و در برهه ایی از تاریخ در اوج شکوفایی خود بوده اند و امروزه نیز علی رغم گسترش دیگر تفکرات و بالا رفتن سطح سواد و زندگی عامه و تکنولوژی، موسیقی  عرفانی با آیین های خاص و ذکر و اوراد جایگاه خود را حفظ ساخته است و بخشی از هویت و تاریخ کهن ایران زمین در زمینه عرفان و تصوف و ادب فارسی در این خطه حفظ شده است و بخش های فراموش شده موسیقی اصیل ایرانی را می توان در اینجا بازیابی کرد و وجود مقابر و بارگاه ها  نیز به ریشه و اصالت اسلامی بر می گردد.

که جا دارد در هردو بخش اعتقادات و باورهاو بارگاه و ضریح و قبور و موسیقی عرفانی آنان توجه خاصی صورت گرفته و با مطالعات میدانی و کتابخانه ایی زمینه تحقیق بیشتر در ریشه ها و اصالت ها و ظرافت ها مورد بررسی قرار گیرد و با بر گزاری همایش های علمی زمینه تحقیق برای دانش پژوهان فراهم گردد تا بخشی از فرهنگ ایرانی مورد واکاوی و باز نگری قرار گرفته و زمینه حفظ و تداوم آن فراهم گردد.همچنین قبور و بارگاه و بقعه بزرگان آنان بعنوان نماد های بنایی و معماری سنتی منطقه در کنار اعتقادات مبنی بر بزرگداشت بزرگان با تعمیر، مرمت و باز سازی مقابر فراهم گردد که در این زمینه بخش های مختلف دولتی می توانند یاریگر صاحبان و اهل طریقت باشند.عرفان بارکزهی www.60ton2dy.tk



برچسب ها : ,
نویسنده : عبدالهی | نظرات ( 0 )

  • دانلود و اطلاعات بیشتر ...
  • شماره صفحه

    صفحه قبلی صفحه بعدی
    
    تبلیغات
    تمسرا
    اطلاعات
    • آمار کاربران
    • افراد آنلاین : 1
    • تعداد اعضا : 15

    • آمار مطالب
      کل مطالب : 284
      کل نظرات : 13

    • آمار بازدید
    • بازدید امروز : 18 نفر
    • باردید دیروز : 100 نفر
    • بازدید ماه : 117 نفر
    • بازدید سال : 29341 نفر
    • بازدید کلی : 185837 نفر
    • ورودی امروز گوگل : 0 نفر
    • ورودی گوگل دیروز : 42 نفر

    تبادل لینک هوشمند
    کدهای اختصاصی
      .:: برای مشاهده بهتر و بارگزاری کامل صفحات از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید ::.
    آرشیو
    تبلیغات متنی